Headeradd

Tuesday, November 1, 2016

दीप्याखं अर्थात् देवी नाच

काठमाडौं उपत्यका विभिन्न सांस्कृतिक नाचगानहरूले भरिएको नगर हो यी परम्परागत नाचहरू यो नगरको अभौतिक सम्पदा हुन् परम्परागत नाचका रूपमा अस्तित्ववान् यी अभौतिक सम्पदामध्ये एक हो- काठमाडौंको किलागल टोलबाट प्रदर्शन गरिने दीप्याखं अर्थात् देवी नाच हरेक वर्ष इन्द्रजात्राका बेला काठमाडौंमा विभिन्न नाच निकालिने गरिन्छ- जस्तो लाखे, पुलुकिसि, महाकाली, सवभक्कु आदि यी नाचमध्ये पनि इन्द्रजात्राको पहिलो दिने नै निकालिने नाच 'देवी नाच' हो इन्द्रजात्राको पहिलो दिन काठमाडौं हनुमानढोकामा लिंगो उठाउने गरिन्छ उक्त लिंगो उठाउने बेला त्यही हनुमानढोका मै यो नाच प्रदर्शन गर्ने चलन
यो नाचमा जम्मा सातजना पात्र छन् तीमध्ये देवी कुमारी प्रमुख हुन् भने भैरव, चण्डी, दैत्य, कवं (अस्थिपंजर), बेताः ख्याक अरु पात्र हुन् नाचमा सातवटै वाद्यवादन बजाइन्छ भने सातवटै चर्या गीत गाइन्छ प्रत्येक पात्रका लागि अलगअलग वाद्यवादन अलग अलग धुनका गीत व्यवस्था गरिएको नाच, गीत बाजा सिकाउन एक मूल गुरुअन्तर्गत अरू सातजना नै गुरुहरू थापना गर्नुपर्छ यसरी यो नाच निकाल्दा यसका देवीदेवता पात्रहरू, गायक, वाद्यवादक अरू सहयोगी आदि सबै मिलाउँदा ६४ जनाको टिम तयार हुन्छ इन्द्रजात्रा सुरु हुनुभन्दा करिब डेढ महिना अघिदेखि यो 'टिम' को रिहर्सल सुरु हुन्छ बल्ल नाच तयार हुन्छ
नेपालीमा नाच भन्नाले नृत्य बुझिन्छ तर नेपाल भाषामा नाच अर्थात् 'प्याखं' शब्दले नृत्य नाटक दुवैलाई बुझाउँछ देवी नाच नृत्य पनि हो, नाटक पनि हो अर्थात् यो संगीतबद्ध गीतको धुनमा नाचेर प्रस्तुत गरिने नाटक हो यसलाई अंग्रेजीमा 'ब्याले' भनिन्छ देवी नाचलाई एउटा पूर्णांकी नाटक भन्दा फरक नपर्ला यो नाटकमा एउटा कथा पनि कथिएको एउटा दैत्य नगरमा आक्रमण गर्न आइपुग्छन् उनलाई भगाउन भैरव अघि सर्छन् तर, दैत्यले भैरवलाई परास्त गर्छन् त्यसपछि कुमारी आइपुग्छन् कुमारी दैत्यबीच युद्ध चल्छ कुमारीले दैत्यलाई ढालेर राज्य बचाउँछन्
तत्कालीन मातृप्रधान समाजको नारी शक्ति प्रदर्शन गर्न देवी कुमारीलाई अघि सारिएको यो नाच पूरै देखाउने हो भने सात घन्टा लाग्ने रहेछ तर अहिले समयाभावले गर्दा प्रमुख अंशमात्रै देखाउने गरिएको
यो नाच कहिलेदेखि सुरु भयो भन्ने कुनै स्पष्ट इतिहास छैन तर, यो इन्द्रजात्रासँग सम्बन्धित जात्रा भएकाले यसको पनि सयौं वर्ष पुरानो नालीबेली हुनुपर्छ भन्ने अनुमान गर्न सकिन्छ लिच्छवी राजा गुणकामदेवले कान्तिपुर नगर निर्माण गरेपछि नगरको रक्षा गर्न श्री कुमारीलाई नगर परिक्रमा गराउने थिति बसालेको विश्वास गरिन्छ आफूले निर्माण गरेको नगरलाई कुनै बाह्य तत्त्वले आक्रमण गरे श्री कुमारीले रक्षा गर्ने भाव अभिव्यक्त गर्न यो 'ब्याले' सुरु गरिएको देखिन्छ
यसको अर्को महत्त्वपूर्ण पक्ष के हो भने काठमाडौंको भित्री सहरको चार कुनामा यही नाचमात्र देखाउन चारवटा ठूलठूला सार्वजनिक डबली निर्माण गरिएका छन् ती हुन्- जैशीदेवल (न्हूघः डबली), नरदेवी (किलाघः डबली), बांगेमुढाथाय्मरु (नःघः डबली) इन्द्रचोक (वंघः डबली) यहाँ चारवटा 'घः' को प्रसंग उल्लेख भएको 'घः' को अर्थ घडा वा घैंटो हो लिच्छवीकालमा काठमाडौं राज्यको साँधसीमा छुट्याउन नगरका विभिन्न कुनामा ढुंगाका घडाहरू स्थापना गरिएको थियो
तिनै घः (घडा) का नामबाट अहिले उक्त टोलकै नामकरण हुन गएको जस्तो किलाघः, वंघः, नःघः, न्हूघः आदि नगरको सिमाना छुट्याउन स्थापना गरिएका यिनै घःहरू सँगै बनाइएको डबलीहरूमै यो नाच देखाइने भएकाले यसले राज्यको सार्वभौमसत्ता अखण्डता जोगाउने सन्देश पनि बोकेको देखिन्छ अतः देवी नाच सांस्कृतिक भए पनि यसको सन्देश भने राजनीतिक हो
यो देवी नाचसँग अर्को एउटा राजनीतिक प्रसंग पनि जोडिएको विक्रम संवत् १८२५ सालमा गोर्खाका राजा पृथ्वीनारायण शाहले काठमाडौं आक्रमण गर्दा काठमाडौंका राजा जयप्रकाश मल्ल यही देवी नाच हेरिरहेका थिए
इन्द्रजात्राका दिन उक्त आक्रमण भएको थियो काठमाडौंका सारा जनता इन्द्रजात्रामा मस्त थिए राजा जयप्रकाश मल्ल कुमारीको रथमा आफैं सवार थिए वसन्तपुरबाट तानिएको श्रीकुमारीको रथ काठमाडौंको तल्लो नगर न्हूघल (जैसीदेवल) पुगिसकेको थियो न्हूघलस्थित सार्वजनिक डबलीमा उक्त नाच चलिरहेको थियो नाच हेरिरहेकै बेला जयप्रकाश मल्ललाई खबर आयो कि वसन्तपुर दरबार गोर्खाली राजाको कब्जामा गइसकेको राजा जयप्रकाश मल्ल हेर्दाहेर्दैको नाच छोडेर उतैबाट पाटनतिर भागे यो उनले हेरेको इन्द्रजात्राको अन्तिम नाच थियो
हरेक इन्द्रजात्राका बेला कुमारीको रथलाई काठमाडौंको यही चारवटा डबली भएको ठाउँबाटै तानेर नगर परिक्रमा गराइन्छ पहिलो दिन कुमारीको रथ काठमाडौंको तल्लो भाग जैसीदेवलतिर तानिन्छ त्यो दिन जैसीदेवल कै न्हूघः डबलीमा देवी नाच देखाइन्छ दोस्रो दिन काठमाडौंको माथिल्लो भाग अर्थात् बांगेमुढा, असन इन्द्रचोकतिर तानिन्छ त्यो दिन बांगेमुढा इन्द्रचोकको डबलीमा नाच देखाइन्छ तेस्रो दिन माथिल्लो भागकै किलाघलतिर रथ तानिन्छ भने त्यो दिन किलाघः डबली मै नाच देखाइन्छ कुमारीको रथ तानेर ल्याउँदा डबलीका अगाडि रथलाई एक छिन रोकेर जीवित देवी कुमारीलाई उक्त नाच नजर गराउने चलन
विक्रम संवत् १८२५ मा गोर्खाका राजा पृथ्वीनारायण शाहले काठमाडौं आक्रमण गर्दा काठमाडौंका राजा जयप्रकाश मल्ल यही देवी नाच हेरिरहेका थिए इन्द्रजात्राका दिन उक्त आक्रमण भएको थियो काठमाडौंका सारा जनता इन्द्रजात्रामा मस्त थिए राजा जयप्रकाश मल्ल कुमारीको रथमा आफैं सवार थिए
यो नाचको अर्को एउटा विशेषता के हो भने नाच निकाल्दा देवीहरूको मुकुटमा विभिन्न किसिमका वासनादार फूलहरू पनि सिउरिएका हुन्छन् यस्तो फूल अरू नाचमा प्रयोग भएको पाइँदैन यस्ता फूलहरू अहिले काठमाडौंमा पाउन पनि गाह्रो भइसकेको यो नाचमा नृत्य गर्न आउने भैरवले आफ्नो कम्मरमा बाघको छाला बेरेका हुन्छन् हरेक १० वर्षमा यो छाला फेरेर नयाँ लगाउने चलन
संस्कृतिविद् डा. चुन्दा वज्राचार्यका अनुसार काठमाडौंमा प्रचलित अरू नाचहरूमा पनि कुमारी दैत्यको द्वन्द्व देखाउने गरिए पनि यो नाचमा देखाउने द्वन्द्वको कथा भने फरक काठमाडौं उपत्यकाको सबैभन्दा पूरानो हरिसिद्धि नाच (जल प्याखं) बारे धेरै ऐतिहासिक तथ्यहरू भेटिए पनि देवी नाचबारे भने त्यति ऐतिहासिक सामग्रीहरू नभेटिएको उहाँ बताउनुहुन्छ
काठमाडौं उपत्यकाको यति धेरै महत्त्वपूर्ण नाच भए पनि अहिले भने आर्थिक अभावका कारण यो नाच पनि रोकिने हो कि भन्ने खतरा उत्पन्न भएको सदियौंदेखि दैत्य ढालेर देखाइँदै आइरहेको यो ऐतिहासिक नाच अहिले भने आफैं ढल्ने अवस्थामा पुगेको नाच व्यवस्थापनको जिम्मा पाएका मूल गुरु इन्द्र महर्जन नाचको भविष्यप्रति चिन्तित छन्
हरेक वर्ष ६४ जनाको टोलीलाई डेढ महिनासम्म रिहर्सलका लागि चिया ख्वाउन पनि आफूसँग बजेट नभएको उहाँ बताउनुहुन्छ देवी नाच हरेक वर्ष निकालिने भए पनि प्रत्येक १० वर्षमा यसको सम्पूर्ण भेषभूषा नयाँ फेर्नुपर्छ परार यसको १० वर्षे उत्सव थियो नयाँ भेषभूषाका लागि नाच व्यवस्थापकहरूले अर्थ मन्त्रालय गुहार्दा त्यहाँको बजेट तथा कार्यक्रम महाशाखाले १० वर्षअघि जति रकम दिएको हो अहिले पनि त्यति नै दिनू भनी तोक लगाइदिए सरकारको यो ताल देखेर गुरु हैरान छन्
अर्को कुरा, यो नाच किलाघल (भेंडासिंग) को बिज्यापू ननी भन्ने एउटा चोकबाट निकालिने गरिन्छ चोकमा एउटा घर जहाँबाट यो नाच बाहिर निस्कन्छ त्यो घर नाचको आफ्नै होइन घरधनीले चलाउन दिएकामात्र रहेछन् अहिले घरधनी त्यो घर बेचेर अन्तै सर्ने तयारीमा छन् घर किन्ने नयाँ धनीले त्यो सुविधा देला नदेला भन्न सकिन्न नाच व्यवस्थापकहरू अब त्यो घर आफैंले किन्नु पर्यो वा सरकारले किनेर आफूलाई हस्तान्तरण गरिदिनु पर्यो भनी गुहारिरहेका छन् तर सरकारले त्यो अहिलेसम्म सुनेको छैन
नाचको रिहर्सल गर्न आफ्नै घर नहुनु, नाचमा देवीदेवता बन्ने बाजा बजाउने पात्रहरू खोज्न गाह्रो हुँदै जानु, आयआर्जनका अरू काम छोडेर यसमा व्यस्त हुन पर्नु आदि समस्याले गर्दा हरेक वर्ष नाच निकाल्न अप्ठेरो हुँदै आउन थालेको
यो नाच देखाउन बनाइएका डबलीहरूका पनि आफ्नै विशेषता छन् काठमाडौंको गुजुमुच्च बस्तीको बीचबीचमा ठूलो ठाउँ ओगटेर बनाइएका यी डबलीहरू अहिले खुला क्षेत्र (ओपन स्पेस) संरक्षणका हिसाबले पनि महत्त्वपूर्ण छन्
काठमाडौंका धेरै सार्वजनिक डबली अतिक्रमणको सिकार भइसकेका छन् कुनै डबली पसल कवलमा बदलिइसकेको भने कुनैमा घरै ठडिसकेको यसको कारण हो, ती डबलीहरूमा कुनै पनि सांस्कृतिक नाच देखाउनु पर्दैन वा देखाउने गरिन्थ्यो भने पनि त्यो अहिले लोप भइसकेको हुनुपर्छ देवी नाच बर्सेनि देखाउने गरिएकाले काठमाडौंको मध्य भागमा अवस्थित चार डबलीमध्ये अहिले दुई सुरक्षित छन्
इन्द्रचोकको डबली नब्बे सालको महाभूकम्पमा बिलाएको थियो भने भेंडासिंहको डबलीमा अहिले घर बनाएर अंशबन्डासमेत गरिसकिएको बाँकी दुई डबली सुरक्षित गर्ने हो भने यो नाच सुरक्षित रहनु पर्यो नाच सुरक्षित भए पर्यावरणीय दृष्टिले महत्त्वपूर्ण मानिएको 'ओपन स्पेस' पनि सुरक्षित रहन पुग्छ देवी नाच बन्द भए भने यही नाच देखाउने प्रयोजनका लागि काठमाडौंका विभिन्न ठाउँमा बनाइएका सार्वजनिक डबलीहरू पनि विस्तारै अतिक्रमणको सिकार हुँदै जानेछन्
अहिल्यै पनि डबलीको छेउछेउमा रहेका सत्तलहरू, जहाँ नाच देखाइँदा वाद्यवादकहरू बस्ने गर्छन्, निजी पसल कवलहरूमा परिवर्तन भइसकेको एउटा नाच लोप हुँदा योसँग जोडिएका सांस्कृतिक, भौगोलिक, ऐतिहासिक, राजनीतिक, साहित्यिक, वातावरणीय महत्त्वहरू पनि लोप भएर जाने छन्
यति पुरानो महत्त्वपूर्ण नाच भएर पनि यसको सञ्चालन गर्न यसको आफ्नो कुनै गुठी , आयस्रोत नै स्थानीयस्तरबाट उठ्ने सीमित आय नै यसको आधार बन्दै आएको जो सधैं टिकाउ हुन्छ भन्न सकिन्न

No comments: